V HotelTime PMS můžete své pokoje třídit hned několika způsoby: manažersky (pro cenotvorbu, distribuci a reporting) i provozně (pro úklid, recepci či servis). 


V tomto článku si ukážeme, jak jednotlivé vrstvy fungují, proč je dobré je využívat a jak na ně v systému.




Manažerské rozdělení pokojů



Manažerské členění drží pohromadě vše, co souvisí s výnosem: revenue management, benchmarking i reporting. Zároveň je to klíčový podklad pro distribuci – právě odsud se mapují ceny a dostupnost do channel manageru (CHM) a dalších napojení (RMS, GDS apod.). Díky němu rychle uvidíte, jak si která kategorie vede, kde se vyplatí investovat do rekonstrukce či jaký cenový mix nastavit. 


Kde se s nimi setkáte?

Zejména v manažerských reportech - výkony hotelu, obsazenost, forecast a další.


Typ pokoje


Co to je?

Nejzákladnější manažerská kategorie, která slouží k rozčlenění všech pokojů podle jejich charakteristiky (např. Standard Double, Superior Single, Junior Suite)


K čemu slouží?

Nastavíte na něj všechna cenová pravidla i dostupnost – a všechny „fyzické“ pokoje s tímto typem to automaticky zdědí. Zároveň díky němu můžete pohodlně prodávat online.


Na co si dát pozor?

Kód typu pokoje (např. STD_DBL, DLXDBL) je klíčový pro integrace s channel managerem, revenue systémy a dalšími externími nástroji. Je důležité mít tyto metriky napříč systémy srovnané.


Pozor: Pokud potřebujete kód přejmenovat (rebrand, sjednocení názvosloví apod.), nejdřív to proberte s naší zákaznickou podporou. Pomůžeme vám naplánovat změnu tak, aby běžící napojení na další systémy zůstalo v pořádku.



Skupina typu pokojů


Co to je?

Vyšší seskupení jednotlivých typů pokojů (např. typy pokojů Standard single, Standard double a Standard triple budou všechny zařazené do skupiny typu pokojů Standard)


K čemu slouží?

Ušetří vám čas při reportingu a benchmarkingu - v manažerských reportech je najdete jako filtr, jednoduše vyberete jednu skupinu a hned vidíte souhrnné statistiky. Snadno tak srovnáte hotely v rámci řetězce nebo i konkurence.


Jak je nastavíte?

Přes menu nastavení > kategorie > skupiny typů pokojů.



Následně přes kartu "Typy pokojů" kliknutím na konkrétní typ pokoje zařadíte konkrétní typ pokoje do dané skupiny.






Provozní rozdělení pokojů



Chápeme, že ne vždy jsou stejné typy pokojů fyzicky vedle sebe, a že ve skutečnosti máte třeba dvě budovy, šest pater a tři sekce. Provozní členění vám umožní rozřadit pokoje podle toho, jak je váš housekeeping či recepce skutečně potřebují pro každodenní provoz – a to až ve dvou úrovních jako skupinu a provozní skupinu pokojů.


Kde se s nimi setkáte?

V provozních reportech jako jsou štafle, nájezdy/odjezdy pokojů, reporty pro pokojské ad.


Příklad z praxe: 

Pokoj 105 a 205 patří oba do Budovy 1 (skupina pokojů). Zároveň je 105 v 1. patře a 205 ve 2. patře (provozní skupiny).


nebo


Pokoj 408 patří do 4. patra (skupina pokoje) a 612 do 6. patra (skupina pokoje), oba ale zároveň patří do Sekce A (provozní skupina pokoje). 


Díky tomu rozdělíte práci pokojským doslova na pár kliknutí.


Provozní kategorie neovlivňují vaše manažerské reporty (ty zůstávají čisté podle typů a skupin typů), ale zato vám zásadně usnadní každodenní práci na provozních střediscích.


Nastavení


Obě provozní skupiny pokojů si můžete nastavit v aplikaci uživatelsky.


1. Otevřete Nastavení > Kategorie > Skupiny pokojů (nebo Provozní skupiny pokojů)


2. Klikněte na "Nová položka", vyplňte název a pořadí


3. V horní liště se přepněte do Provozní skupiny (nebo do Skupiny podle toho, co jste zvolili v kroku 1) a postupujte stejně jako v kroku 2.


Pořadí určuje zobrazení ve filtrech reportů i reportech samotných.


4. V záložce "Přehled a zařezení pokojů" jednoduše v rozbalovacích seznamech přiřadíte každému pokoji jeho správné kategorie.



Alternativně můžete nastavení upravit přímo v detailu konkrétního pokoje:

  • Nastavení > Kategorie > Typy pokojů > vyberte typ > vyberte pokoj > upravte skupiny